CT-vizsgálat a repülőgépipar szolgálatában

Az YXLON CT rendszerek megfelelnek a legkritikusabb repülőgépipari szabványoknak, és biztosítják az alkatrészek és anyagok megbízható ellenőrzését.

Leírás

Az YXLON CT rendszerek megfelelnek a legkritikusabb repülőgépipari szabványoknak, és biztosítják az alkatrészek és anyagok megbízható ellenőrzését.

Turbina lapátok vizsgálata

A turbinalapátok minőségi specifikációi a repülőgépiparban nagyon szigorúak. Ugyanakkor a turbinalapát tervezésének összetettségével a hatékonyság maximalizálására törekszenek. Ez az ipari röntgenvizsgálatot feltétlenül szükségessé teszi a gyártás során a következő területeken:

  • Repedések, zárványok vagy korrózió észlelése
  • A falvastagság mérése vagy a hűtési furatok helyének megerősítése
  • A viasz- vagy kerámia öntőformák ellenőrzése a gyártási hibák elkerülése érdekében

Az állandó ellenőrzési minőség és ismételhetőség biztosítása érdekében a YXLON ipari CT rendszerek technológiai jellemzői támogatják az vizsgálószemélyt az ellenőrzés során. CT rendszereket használnak a prototípusok gyártása során, valamint a helyszíni ellenőrző mintavételezések esetében is. A manuális vizsgálat során mérhetők a falvastagságok és üregek, illetve meghatározható a hűtési furatok helyzete.

Öntött alkatrészek

A precíziós öntés az egyik legrégebbi öntési technika. Ma a nagyon precíz repülőgép-alkatrészek öntésére is ezt használják, amelyek a legmagasabb mérnöki tűrést igénylik. A repülőgépipari szerkezeti öntött alkatrészek vizsgálata nagyon igényes feladat. Ezek az alkatrészek ugyanis geometriai szempontból bonyolultak, gyakran kreatív vizsgálati megközelítést igényelnek. A digitális képalkotás széles körben elfogadott gyakorlatával az YXLON egyedülálló lehetőségeket kínál e kihívások megoldására. A szerkezeti jellemzők, a falvastagságok, üregek és az összes belső részlet jól látható és mérhető CT segítségével.

A gyártásközi röntgensugaras ellenőrzés során tipikus feladatok lehetnek:

  • a porozitás megtalálása
  • repedések, zárványok vagy korróziók felfedezése
  • szerkezeti jellemzők és falvastagságok mérése

A legfrissebb repülőgép hajtóművek –melyek INCONEL nikkelalapú ötvözetből készültek– célja az üzemanyag-fogyasztás csökkentése és a motor hatékonyabbá tétele. Az ilyen típusú öntés komplex hűtőcsatornákat és belső üregeket igényel, amelyek nem teszik lehetővé a hagyományos ultrahangos, roncsolásmentes módszerek használatát. A CT az egyetlen olyan roncsolásmentes módszer, amely képes a belső falak mérésére az öntési folyamat során esetlegesen bekövetkező mag-eltolódások azonosítása érdekében.

A modern HPT (nagynyomású turbina) lapát sűrű anyaga és formája megnehezíti, hogy olyan kiváló minőségű CT felvételek készüljenek, amelyek minimum szürkeárnyalati különbségeket mutatnak az egész szárnyterületen és az élesen elhatárolt széleken – részletek szükségesek a megbízható mérések elvégzéséhez. A “görgetés” funkciót úgy fejlesztették ki, hogy a CT eredmények megoszthatók legyenek egy olyan nem védjegyzett tárgyon, amely szimulálja a valódi HPT lapátok problémáit. Ez lehetővé teszi a belső falak, homorú és domború külső felületek mérését. Ezenkívül lehetségessé válik az alkatrész kalibrálása hagyományos mérési módszerekkel, például tapintásos koordináta mérőgép (CMM) segítségével. Egy ugyanazon minta többszörös beolvasása jó kumulatív statisztikát nyújt a vizsgálat pontosságának elemzéséhez (standard bizonytalanság).

Kompozitok

Az ipari röntgenvizsgálat és a CT rálátást ad a szálerősítésű kompozit anyagok belső felépítésére a repülőgépipar számára. Ez lehetővé teszi a roncsolásmentes vizsgálatot a gyártás és a karbantartás során. Az összetett ellenőrzési feladatok magukban foglalhatják a következőket: rétegenkénti leválás, idegen anyagok, rejtett károsodás, szálorientáció.

Az alacsony fajsúly és a nagy mechanikai szilárdság (magas fárasztással szembeni ellenállóképesség) miatt a szén- vagy üvegszállal erősített anyagok (CFRP vagy GFRP) egyre inkább használatosak a repülőgépiparban. Ezeknek az anyagoknak a vizsgálata nagy kihívást jelent. Az YXLON ipari CT-rendszerekkel végzett roncsolásmentes vizsgálatok lehetővé teszik a gyártási hibákat és a belső szerkezetekben rejtett károsodások kimutatását.

A kompozit anyagok esetében fontos vizsgálandó területek még: a szálkötegek megfelelő helyzete, a rostok szakadása, a károsodások észlelése a méhsejt-szerkezetekben és a víz behatolása a környezeti hatások következtében. CT segítségével mélyreható képet lehet nyerni az anyag háromdimenziós szerkezetére vonatkozóan. Ez pedig lehetővé teszi a szálak pozíciójának és kiterjedésének kimutatását a mátrixokkal és zárványokkal együtt, és lehetővé teszi a szálorientáció analízisét.

Légcsatornák és csövek vizsgálata YXLON hagyományos ipari röntgenkabinokkal

 

Kérdés vagy árajánlatkérés esetén keressen bizalommal!

Szabó Tamás

szakterületi üzletkötő – radiográfia

06 1 420 5883 vagy info@grimas.hu

 

Elérhető dokumentumok

Adatok a gyártó honlapján

Yxlon

Értékelések

Még nincsenek értékelések.

„CT-vizsgálat a repülőgépipar szolgálatában” értékelése elsőként

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennégy − 1 =

Kérjen ajánlatot!

    Amennyiben hibát talál az email küldésekor kérjük írjon közvetlenül az email címünkre: info@grimas.hu

    A hiba elhárításán dolgozunk.